Netto – nøglen er vinsortimentet – i 30-40 kroners klassen

Udover at Netto har et godt og sikkert greb om det danske dagligvaremarked, har Netto i alle de år, jeg kan huske, haft et solidt vinudvalg. Mange med forstand på supermarkedsdrift siger, at et godt vinudvalg er en af nøglerne til en god forretning i Danmark. Det har Netto.

Nettos fokus har været på sikre valg som fx Retsinaen, den buttede chilenske Undurraga, italienske Copertino og Orvieto og Frascatien, australske Lindemans og New Zealandske Selaks. Sidstnævnte er stadig den dag i dag et rigtig godt hvidvinskøb og de førnævnte vine leverer alle god kvalitet til prisen.

Jeg har som studerende og senere mere alvorlig og presset familiefar alle årene virkelig været glad for mange af Nettos vine, selvom mit fokus selvfølgelig har skiftet.

Netto har i mange år holdt fast i de samme vinhuse istedet for at skifte det hele ud og er dermed – for mig – også idag et sikkert bagkatalog, som jeg altid kan læne mig op af, hvis jeg lige skal have nogle hurtige, gode vine til gæster eller weekenden.

Og så har de hylderne med “spotvine” som ofte byder på artige overraskelser som fx Zinfandel-vinen Gnarly Dudes, chilenske Antu Ninquen og indimellem udmærkede baroloer og mousserende vine. Her kan Netto også trække på, at modervirksomheden Dansk Supermarked med Føtex og Bilka oven i er en rigtig, rigtig stor international vinindkøber og virkelig har mulighed for at grovshoppe vin alle steder i verden.

De seneste år har Netto også gået i partnerskab med Løgismose og tager enkelte vine med fra den fynske virksomhed på hylderne. Det har også været med til at give et endnu større udbud og variation.

Netto forhandler sjældent vine til over 100 kroner, men pris/kvalitetsforholdet i 30-40 kroners klassen er der fortsat ikke noget i vejen med de sikre valg fra Netto.

Leave a Reply